Pure XS, Giorgio Beverly Hills en de draaischijftelefoon
Foto Mike Meyers @ unsplash.com
In dit artikel deel ik een zaterdagse winkelervaring en neem ik je mee naar 1981, aan de vooravond van een uniek hoofdstuk in de parfumerie: het decennium 1985-95, dat een “oogst van unieke, gedurfde en vooral esthetisch onberispelijke parfums” zag (Ellena, J.-C., & Paillès, L., 2021, p. 23-24).
Ik ga de komende maanden meer delen over geurbeleving. Geur is tenslotte het meest directe en (bij normale gezondheid) letterlijk onvermijdelijke actief principe van de aromatherapie.
Dit is een artikel voor lezers “Beginner”. Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose of behandeling. Lees de Gebruiksvoorwaarden. Start je met essentiële oliën, lees dan de Voorzorgsmaatregelen
Om de paar jaar loop ik een parfumwinkel binnen. Dat doe ik niet vaker, omdat ik geen grootverbruiker ben van kant-en-klare parfums en vooral omdat ik meteen omvergeblazen wordt door de wansmakelijke overdaad aan geuren die niet op de teststrookjes zijn beland en rondzweven in de verhitte winkelruimte.
Pure XS
Vandaag had ik een goeie reden om de stap te zetten. Mijn flacon Pure XS Eau de Toilette (Paco Rabanne) (de mannenversie) is aan vernieuwing toe en ik was benieuwd of het kruidig aroma van een recent geopende fles me nog zou bekoren. Gember liet het niet afweten: de topnoot drong onstopbaar door in mijn neusgaten. Ik ben weer verkocht.
Pure XS heeft alles waar ik, als individuele geuren, urenlang bij stil kan staan: frisse Gember en vrolijke Citrus, verstillende Mirre, warm-kruidige noten en Vanille-zoetheid.
Pure XS heeft alles waar ik, als individuele geuren, urenlang bij stil kan staan: frisse Gember en vrolijke Citrus, verstillende Mirre, warm-kruidige noten en Vanille-zoetheid.
In de top range: Gember, Tijm (!), Grapefruit (ah! Grapefruit of Pompelmoes: wat is dat toch met die naamgeving) en Italiaanse Bergamot. In de basis: mijn onvoorwaardelijke liefde Mirre, geblend in een paar houtnoten. Daartussen: de pure zoetheid van Vanille. Dat er Patchoeli in verwerkt is, aanvaard ik als de énige uitzondering waarin ik mezelf contact toelaat met deze (voor mij althans) hoofdpijnverwekkende plant.
Tussen haakjes: om het Patchoeli-hoofdpijn-effect verder te onderzoeken nam ik uit de winkel een teststrookje mee met Coco Mademoiselle van Chanel. Dat is Patchoeli én Vetiver. Lees over Coco Mademoiselle: Dromerige Kokosolie (Cocos nucifera)
Giorgio Beverly Hills
De andere reden voor mijn shopbezoek was een Insta post door @atticlabperfume waarin Renske van Vroonhoven verhaalt over een icoon (dat woord lees je vaak in de parfumerie: ik drop het hier ook even, dat staat goed) uit de jaren 80: Giorgio Beverly Hills. Ze noemt het “sunshine in a bottle“. De thuisbasis van het parfum is Rodeo Drive, Beverly Hills, CA, VS. Lees meer over Renske onderaan dit artikel.
We schrijven 1981 en ik was 12. De kans is groot dat ik Giorgio “ontmoette” in de eerste onschuldige liefdesperikelen van mijn tienerjaren. Ah, die tienerjaren. Renske: “Als je Giorgio nu ruikt, in welke formulering dan ook, is het luid, opzichtig, decadent en misschien een beetje hoofdpijn-verwekkend.” Zo was het toch in die jonge jaren: onhanding, met een niet gedoseerd handelen want zonder notie van maat.
Geurhonger
Giorgio stond niet meer in het winkelrek en ik bleef op mijn geurhonger zitten. Toen ik naar het parfum vroeg, kreeg ik van de winkeldame, die waarschijnlijk te jong was om met mijn neven en nichten op trekken, een beheerste glimlach die ook iets had van een echte lach. Vroeg ik naar iets uit vervlogen tijden en maakte dat me oud? Was het eigenlijk best hilarisch en was de winkeldame goed opgevoed? Of was het gewoon cute?
Renske schrijft: “Zoals met alle dingen uit de jaren tachtig (…) zijn ze zo uitgesproken, zo vol leven, dat we ze niet langer kunnen gebruiken in deze veel serieuzere, fatsoenlijke en norse tijden.”
Renske schrijft: “Zoals met alle dingen uit de jaren tachtig (…) zijn ze zo uitgesproken, zo vol leven, dat we ze niet langer kunnen gebruiken in deze veel serieuzere, fatsoenlijke en norse tijden.” Misschien is dat net het gevoel dat me overviel toen ik de parfumwinkel verliet. Misschien snak ik naar die tijd waarin we eindeloos en in het vuur van de verwachting op de doorkomst van ons lief wachtten, buiten in de winterse kou, zonder smartphone en dus zonder WhatsApp, zonder e-mail op mobiel en met een draaischijftelefoon in het ouderlijk huis die je geen donder verder hielp bij het daten.
Verlang ik naar twintigste-eeuwse fin de siècle geuren, of naar die tijdloze tijd waarin we alle tijd hadden?
Hoe vind je de Aroma Blog? Laat het me weten! Klik hier om je review in te sturen.
Literatuur
Ellena, Jean-Claude, & Paillès, Lionel (2021). Petit lexique des amateurs épris d’odeurs et de parfums. Actes Sud.
Over Renske van Vroonhoven
Renske van Vroonhoven is een gepassioneerd parfumeur en ontwerpster. Met haar interdisciplinaire praktijk ontwerpt ze integrale ervaringen, gericht op aanraking, smaak en geur. In 2018 lanceerde Renske haar label Attic Lab. Ze was betrokken bij het Open Source Scent Lab in Arnhem (Nederland) en co-creëert Memory Bar in 2022, een multi-zintuiglijke installatie waarin beelden, aanraking, smaak en geur zijn verwerkt. Renkse is gastdocente aan de KABK in Den Haag en ArtEZ in Arnhem.
Foto Mike Meyers @ unsplash.com
Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd. Contacteer me indien je een uittreksel wenst te gebruiken.