Kiezen voor een duurzame aroma-fytotherapie: een gedeelde verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen.
Duurzaamheid in de aroma-fytotherapie
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een breed begrip. In de Franse aroma-fytotherapie wint het begrip aromathérapie responsable aan terrein, eenvoudig vertaald als verantwoordelijke aromatherapie. Hoewel responsable een ecologische connotatie heeft, omvat duurzaamheid nog andere aspecten.
De dimensies van duurzaamheid benoemen laat toe om duurzame keuzes te formuleren en hun impact te evalueren.
Een duidelijke verwoording maakt het ook mogelijk om een maatschappelijk standpunt in te nemen over economische, sociale en ecologische vraagstukken.
De aromatherapeut staat niet buiten deze vraagstelling. De aroma-fytotherapie heeft enkel een toekomst als alle betrokkenen respect voor mens en natuur als fundamentele waarden erkennen.
Een concreet voorbeeld. Kiezen voor een natuurlijk product, doorheen de logistieke keten, is niet per se een duurzame handeling. Als voor het verkrijgen van een natuurlijk product hulpbronnen worden aangeboord zonder aandacht voor natuurlijk herstel, of ecosystemen worden beschadigd, of de biodiversiteit een klap krijgt, of mensen onder oneerlijke werkomstandigheden werken, lijkt deze handel een kort leven gedoemd.
De 10 pijlers van een duurzame aroma-fytotherapie
- engagement en betrokkenheid (door bedrijven en consumenten)
- respect voor belanghebbenden (stakeholders)
- bescherming van natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen
- duurzame teelt- en oogstmethoden
- biodiversiteit en de staat van instandhouding van planten (conservation status)
- fair trade
- betrokkenheid bij en ondersteuning van gemeenschappen
- eerlijke marketing
- kwaliteit van producten, opleidingen, publicaties en toepassingen in therapeutische of klinische context
- transparantie, traceerbaarheid en authenticiteit
Ethiek
Duurzaamheid is onlosmakelijk verbonden met ethiek. Ethisch handelen nodigt duidelijk uit tot het maken van keuzes met betrekking tot zowat alle aspecten van een familiale of professionele aromatherapie.
Hoe kan je als consument-aromatherapeut ethisch handelen meenemen in je aankoopbeslissing?
Een ethisch charter voor een duurzame aroma-fytotherapie kan geformuleerd worden rond drie thema’s:
1 – Engagement
Het engament voor een duurzame aroma-fytotherapie start bij het omarmen van ethische principes, door bedrijven en consumenten, en een actieve betrokkenheid van alle partijen bij de uitdagingen van de aroma-fytotherapie.
2 – Respect voor belanghebbenden (stakeholders)
Respect voor belanghebbenden vertaalt zich in drie principes: eerlijke handel, ethische marketing en de veiligheid van de gezondheid van producenten en consumenten.
3 – Ecologie
Ecologie omvat duurzame teelt- en oogstmethoden die de natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen respecteren, ecologische landbouwpraktijken en de bescherming van biodiversiteit.
3 – Kwaliteit
Kwaliteit verwijst naar producten, opleidingen, publicaties en toepassingen in een therapeutische context, en naar transparantie in de toeleveringsketen en de authenticiteit van producten.
Resources
Opleiding Essentiële oliën aankopen: kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid
video on-demand
+ Ik studeer op mijn eigen ritme: ik kan de opleiding op elk moment starten, hernemen of verderzetten gedurende 12 maanden.
+ Ik download de digitale editie van het boek (PDF formaat).
Indien ik bijkomend een gedrukte versie van het boek wens, bestel ik de paperback editie met 50% korting, plus verzendkosten. Na mijn aankoop van de opleiding ontvang ik instructies en een kortingbon waarmee ik het boek kan aankopen.
+ Ik stel mijn vragen via een private Vraag & Antwoord chat met de docent.
+ Ik word Aroma Plus member gedurende 12 maanden of mijn lopend memberschip wordt met 12 maanden verlengd.
Aankoopgids Essentiële Oliën: Kwaliteit en Duurzaamheid in de Aromatherapie
De gids met praktische tips voor een kwalitatieve en duurzame aankoop van essentiële oliën, hydrolaten, CO2 extracten en plantaardige oliën.
Wat is kwaliteit en hoe herken je kwaliteit? Welke rol spelen oogst en extractie in de biochemische samenstelling? Wat is geurkwaliteit? Welke informatie moet absoluut op etiket of verpakking? Waarom en hoe lees je een analysefiche?
Het boek formuleert een ethisch charter voor een duurzame aroma-fytotherapie. Drie thema’s komen aan bod: maatschappelijke verantwoordelijkheid; ecologie; fair trade en ethische marketing. Op welke labels kan je vertrouwen en welke geëngageerde bedrijven bieden inspiratie?
Handige checklists helpen je bij de aankoop van extracten en de keuze van verkooppunten.
Paperback | Nederlands | 110×170 | 110 blz.