Spring naar de inhoud
Dossier AI in de aroma-fytotherapie
Schrijf in op de AromaAI-nieuwsbrief en ontvang praktisch advies om je aromatherapie praktijk of expertise te versterken. Inschrijven

Kleine woordenlijst van de kunstmatige intelligentie in de aroma-fytotherapie

De sleutelwoorden die je moet kennen om het beste uit de kunstmatige intelligentie te halen. Inclusief voorbeelden.

Deel I - De essentie

Chatbot

De chatbot, afgeleid van het Engelse ‘chat’ (gesprek) en ‘bot’ (software die geautomatiseerde taken uitvoert). De bekendste chatbots voor het grote publiek zijn momenteel Le Chat van Mistral AI (de Parijse ster van de French Tech), ChatGPT van OpenAI (San Francisco, Californië, VS), Gemini van Google, Claude van Anthropic, Copilot van Microsoft (Redmond, Washington, VS), aangevuld met Grok van xAI (San Francisco) en DeepSeek van DeepSeek AI (Peking, China).

Je hebt enkel een internetverbinding en een browser nodig om een gesprek te starten. Deze chatbots werken met modellen, waaronder generatieve modellen. Niet te verwarren met gespecialiseerde AI-tools, die – zoals de naam het zegt – specifieke expertise bieden naast de generalistische AI-modellen. Die gespecialiseerde tools zijn gericht op heel specifiek werk. Denk bijvoorbeeld aan de aroma-fytotherapie, waar veiligheid en precisie cruciaal zijn.

Net als in andere sectoren – denk aan mobiele telefonie, computers of auto’s – geldt: bij een nieuw product kun je rekenen op meer (al dan niet nuttige) functies en een hogere prijs bij de lancering. De nieuwste AI-modellen zijn dan ook betaald of hebben beperkte gebruiksduur. Na enkele berichten verschijnt vaak een boodschap die je vraagt te wachten of over te stappen op een betaald abonnement.

Welke chatbot kies je?

Ben je een liefhebber van essentiële oliën en medicinale planten? Kies je dan voor AI-systemen die rekening houden met hun ecologische impact?

Weet je niet waar te beginnen? Bezoek dan de Franse website https://chat.mistral.ai/chat

Prompt

Een “prompt” is de vraag of opdracht die je aan de chatbot geeft. Net als in het echte leven, zijn er goede en minder goede prompts. Chatten met de chatbot (in het Engels: prompting) verreist enkele eenvoudige, maar noodzakelijke technieken.

Bijvoorbeeld, “Welke essentiële oliën helpen om te ontspannen?” is een té vage prompt. Beter is: “Noem drie essentiële oliën die je in een diffuser kan gebruiken, minimaal toxisch zijn en een kalmerend effect hebben op het zenuwstelsel.” Misschien krijg je dan te horen dat Echte lavendel, Lavandula officinalis, de beste keuze is (voor meer tips, check: Few-shot prompting).

Voorbeelden (meervoud)

Few-shot prompting is een Engelse term die, samen met zero-shot en single-shot, verwijst naar een techniek waarbij je een AI-model een paar voorbeelden geeft. Dit helpt de AI om de context of de specifieke taak beter te begrijpen. “Few” betekent letterlijk “een paar”, in tegenstelling tot “zero” (geen) of “single” (één).

Stel dat je een AI vraagt naar informatie over lavendel. Een generiek antwoord zoals “Lavendel” of zelfs “Lavandula” is niet erg nuttig. Om ervoor te zorgen dat de AI de botanische soort en de galenische vorm benoemt, geef je een paar duidelijke voorbeelden van de gewenste output.

Foute voorbeelden:

  • Lavendel
  • Lavandula

Goeie voorbeelden:

  • Echte lavendel essentiële olie (bloeiende top)
  • Bergamot extract (schil)

Of nog beter:

  • Echte lavendel essentiële olie (Lavandula angustifolia subsp. angustifolia, bloeiende top)
  • Bergamot extract (Citrus × aurantium subsp. bergamia, C. bergamia, schil)

Door een paar duidelijke voorbeelden te geven, leid je de AI naar het gewenste antwoord en verbeter je de relevantie en nauwkeurigheid van de output.

Antwoord

Het antwoord is eenvoudigweg de reactie die de chatbot geeft op je prompt. En dat kan soms een avontuur op zich zijn! In de aroma-fytotherapie was het wachten op de nieuwste modellen om geloofwaardige resultaten te bekomen.

Maar geen reden tot klagen: kies het juiste model en verfijn je prompting (zie: Prompt, Model). Voor professionals en bedrijven die geautomatiseerde antwoorden nodig hebben, is een gespecialiseerde applicatie de beste keuze (zie: Gespecialiseerde applicatie).

Rol, personage

Wijs aan het begin van je gesprek een rol toe aan de chatbot. Deze rol helpt de chatbot om de “gedachten” te focussen (dit heeft niets te maken met menselijk denken, het gaat om algoritmische processen).

Bijvoorbeeld, “je bent een expert in aromatherapie en fytotherapie”, of: “je bent een consulent in welzijn”. Deze rol wordt gedurende het hele gesprek behouden (zie: Contextvenster) en wordt bij sommige chatbots opgeslagen in het langetermijngeheugen (zie: geheugen).

Context

De context is het kader waarin je wilt communiceren met de chatbot. Het gaat om aanvullende informatie die de chatbot helpt om je vraag te begrijpen, letterlijk om deze in context te plaatsen.

Bijvoorbeeld, voor een toepassing in de aromatherapie kan het interessant zijn om onderscheid te maken met de parfumerie; voor een therapeutische formulering, vermeld de toedieningsweg (verstuiving, via de huid…) of leeftijd (kind, volwassene); voor het schrijven van een post op sociale media, specificeer Instagram. Voor een artikel, geef aan “slaapstoornissen, angst en depressie”.

Contextvenster

Het contextvenster (context window, in het Engels) verwijst naar het vermogen van de chatbot om eerdere interacties binnen eenzelfde gesprek te onthouden.

Sommige chatbots kunnen informatie ‘vergeten’ na een bepaalde tijd of na een bepaald aantal vragen en antwoorden. Dit gebeurt zodra de maximale grootte van het venster overschreden wordt, een grootte die voor elk AI-model is vastgelegd (zie: token).

Geheugen

Geheugen duidt op het vermogen van de chatbot om informatie uit eerdere interacties op te slaan, op te halen en te gebruiken. Het geheugen is meestal beperkt tot het contextvenster. Zolang je binnen eenzelfde gesprek blijft (wat overeenkomt met een contextvenster), zal de chatbot onthouden dat je interesse hebt in essentiële oliën. Wanneer je een nieuw gesprek start, is dit niet altijd het geval.

De meeste modellen kennen geen langetermijngeheugen, behalve in specifieke configuraties, vaak gekoppeld aan betaalde abonnementen of integraties via gespecialiseerde AI-applicaties (zie: Gespecialiseerde applicatie).

Maar het gaat snel in deze wereld! ChatGPT onthoudt sinds kort bepaalde elementen van je gesprekken, wat zorgt voor relevantere en gepersonaliseerde antwoorden. De interface laat je toe om je herinneringen te beheren (tenminste, binnen je interacties met de AI!): alle herinneringen of specifieke herinneringen wissen, of deze functie zelfs helemaal uitschakelen. De modellen zijn getraind om herinneringen automatisch bij te werken en te beheren, zonder dat je handmatig hoeft in te grijpen.

“We vergeten niets”, zei Jacques Brel … (On n’oublie rien)

Bovendien kan je met “gepersonaliseerde instructies” specifieke voorkeuren instellen: je naam invoeren, je activiteiten beschrijven, en “eigenschappen” definiëren zoals: een formele en professionele toon gebruiken, of ontspannend en rad van tong zijn. Met deze instructies pas je het gedrag van ChatGPT aan je communicatiestijl aan.

Fout

Ja, chatbots maken fouten. Daarom wordt je in kleine letters herinnerd om altijd de antwoorden te verifiëren.

Onder de ernstigste fouten: hallucinatie, een fenomeen waarbij de AI onnauwkeurige of verzonnen informatie genereert.

In de aromatherapie kan je beter geïnformeerd zijn voordat je een chatbot raadpleegt. Dit betekent echter niet dat chatbots, die algemene modellen gebruiken zoals hierboven genoemd, nutteloos zijn. Richt je op recentere modellen, waaronder betaalde versies, verfijn je promptingtechniek (zie: Prompt, Model) en vooral: blijf nadenken.

Account

Account, zoals in “een account aanmaken”. Ten zeerste aangeraden! Chatbots vereisen het aanmaken van een account om interacties te personaliseren of om de gesprekshistoriek op te slaan. Aangemeld op je account kan je terugkeren naar een eerder gesprek om een onderwerp verder te verdiepen. Een account is ook vereist voor het overstappen naar een betaald abonnement, wat je toegang geeft tot een recent model, zonder (of met weinig) gebruiksbeperkingen.

Model

Het AI model vormt de “hersenen” van de chatbot (een literaire vergelijking, niet au sérieux te nemen). Juister is: een AI-model is een computerprogramma dat leert van bestaande informatie om vervolgens taken uit te voeren. AI-modellen worden in verschillende domeinen gebruikt, zoals spraakherkenning en autonome voertuigen, en helpen bij het automatiseren van complexe taken.

De zogenaamde generatieve modellen zijn een categorie van AI-modellen die zijn ontworpen om nieuwe inhoud te creëren. Ze leren van bestaande gegevens en genereren vergelijkbare elementen, zoals tekst, afbeeldingen, muziek of video’s. Let op met Deep Fake!

Privacy

Sommige chatbots kunnen gesprekken analyseren om hun werking te verbeteren. Om dit te voorkomen, moet je in bij sommige chatbots overstappen op een betaald abonnement. Het is dus belangrijk om het privacybeleid van de chatbot van je keuze te lezen. Hierin wordt uitgelegd hoe je gegevens worden verzameld, gebruikt en beschermd.

Deel II - Meer weten

Gespecialiseerde AI-applicatie

Een gespecialiseerde AI-applicatie speelt in op specifieke behoeften binnen bepaalde vakgebieden, door de prestaties en nauwkeurigheid van modellen te optimaliseren. Een dergelijke aanpak verhoogt de kwaliteit van de verkregen informatie.

Bijvoorbeeld, gespecialiseerde applicaties analyseren medische beelden en detecteren afwijkingen met grotere nauwkeurigheid, waardoor een vroege diagnose van ziekte mogelijk wordt. Dergelijke nauwkeurigheid is ook in in de aroma-fytotherapie fundamenteel.

AromaAI is een gespecialiseerde AI-applicatie voor de aromatherapie, ontworpen als een online assistent. AromaAI biedt kant-en-klare, gepersonaliseerde taken.

Token

Het woord token verwijst naar een eenheid van tekst, bestaande uit woorden of delen van woorden, die door de AI chatbot worden verwerkt.

Bijvoorbeeld, in de zin “Hallo, wat heb je vandaag in de diffuser?” zijn de tokens: “Hallo”, “,”, “wat”, “heb”, “je”, “vandaag”, “in”, “de”, “diffuser”, “?” .

Elke conversatie heeft een vaste limiet aan het aantal tokens. Het is onnodig om het aantal tokens in je prompt te tellen: laat de AI zijn werk doen.

Temperatuur

De temperatuur regelt de creativiteit van de chatbot. Een lage temperatuur levert meer conservatieve en feitelijke antwoorden over essentiële oliën op,; een hogere temperatuur beveordert de creativiteit. Bij de meeste chatbots is er geen thermostaat, dus net als bij de tokens, blijft het interne keuken.

AromaAI: je AI assistent in de aroma-fytotherapie

Heb je een AromaAI account? Start AromaAI

Nog geen account? Kies je AromaAI plan

Bedrijven en spelers van de PPAM-sector: schakel naar kunstmatige intelligentie, verbeter de klantenervaring en verhoog je conversies.